یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

دکتر سعید جلیلی نامزد اصلح ریاست جمهوری 92


همزمان با نزدیکی به روزهای ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری و رقابت زودهنگام برخی از نامزدها در این روزها، موج دعوت نخبگانی حوزه و دانشگاه از دکتر جلیلی و همچنین دکتر باقری لنکرانی ادامه دارد. 
در این بین خبر قطعی شدن کاندیداتوری دکتر باقری لنکرانی از سوی برخی منابع غیر رسمی روز گذشته در حالی منتشر شد که برخی دیگر از منابع خبری از تشدید احتمال حضور دکتر جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را می دهند.
در همین خصوص یکی از نزدیکان دکتر جلیلی در مصاحبه با سایت خبری تریبون مستضعفین بیان داشته است که: با دعوت‌ های مکرری که از سوی نخبگان مردمی و دانشجویان از دکتر جلیلی شده است ایشان در حال بررسی این مساله هستند و احتمال نامزدی وی شدت بیشتری یافته است.
وی با تکذیب شایعات عدم کاندیداتوری جلیلی، تأکید کرد: دکتر جلیلی پیگیری تکالیف محوله به خویش در شورای امنیت ملی را نسبت به شرکت در دعواهای سیاسی و حزبی در اولویت می‌داند و حاضر نیست در پازل دعوا بر سر قدرت و احساس تکلیف های متعدد برای حضور در صحنه بازی کند.


او با اشاره به شرایط کشور و اجماع کم سابقه خیل کثیری از نخبگان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر دکتر جلیلی گفت: دکتر جلیلی ناگزیر به حضور در صحنه خواهد بود.

همچنین رجانیوز در خبری نوشت: سعید جلیلی از برخی نخبگان دعوت کرده تا به تنظیم برنامه‎های مورد اشاره او برای اداره کشور، وی را در این باره همراهی کنند.

دکتر جلیلی هم چنین در گفتگو با برخی از چهره ‎های انقلابی که پیش از این در جلسات خصوصی بر کاندیداتوری وی پافشاری کرده‎اند، احتمال حضور خود را منتفی ندانسته است.

چند روز پیش نیز فاطمه آلیا از اعضای جبهه پایداری نقلاب اسلامی نیز در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که سعید جلیلی برای کاندیداتوری راضی شود گفت: این موضوع منتفی نیست چرا که این افراد تا لحظه آخر سعی می‌‌کنند زیر بار مسئولیت نروند.وی در عین حال تصریح کرد: البته این طور هم نیست که هیچ یک از این سه نفر مسئولیت را نپذیرند لذا هر کدام گفته‌اند که ما به فردی که انتخاب شود کمک خواهیم کرد.

آلیا با تاکید بر اینکه هر سه نفر نامزدهای احتمالی ما گفتمان جبهه پایداری را قبول دارند و تاکید کرده‌اند که ازحرکت تشکلی گفتمانی خوشحال هستند، خاطر نشان کرد: بنابراین هر کدام از آنها مسئولیت را به دو نفر دیگر واگذار کرده است و بنابراین گزینه نهایی مورد تایید دو نامزد دیگر است.


زندگینامه دکتر سعید جلیلی:

دکتر سعید جلیلی متولد سال 1344 در شهر مقدس مشهد (منطقه طلاب) است. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق «ع» به پایان رسانده و سابقه ای 20 ساله در وزارت خارجه دارد و از پرسنل باسابقه وزارت امور خارجه محسوب می شود. عنوان پایان نامه او (سیاست خارجی پیامبر) بود و به تدریس (دیپلماسی پیامبر) می پردازد. پایان نامه مقطع دکتری دکتر جلیلی به صورت کتاب منتشر شده و در کشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و انتشار یافته است.

دکتر که به ساده زیستی در زندگی شخصی و رویکردهای اسلامی - انقلابی در دیپلماسی شهرت دارد، مورد اعتماد فراوان ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای در حوزه سیاست خارجی بوده و نماینده معظّم له در شورای عالی امنیت ملی نیز می باشد.

سعید جلیلی که دکترای علوم سیاسی دارد، به زبانهای عربی و انگلیسی نیز مسلط است و با توجه به سابقه ۲۰ ساله حضور در وزارت خارجه و جایگاه علمی، تسلط بسیار خوبی در موضوع هسته ای ایران خواهد داشت. از جمله تألیفات وی، کتاب سیاست خارجی پیامبر اسلام (ص)، الگوی تفکر سیاسی اسلام در قرآن کریم و مقالات مختلف در زمینه روابط بین المللی است. ظاهراً دکتر جلیلی حافظ کل قرآن نیز می باشند.

سعید جلیلی مسولیت هایی از قبیل: رئیس اداره بازرسی وزارت امور خارجه، دبیر اول، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، مدیر بررسی های جاری دفتر رهبر معظم انقلاب، معاون اداره آمریکای شمالی و مرکزی، رایزن دوم، مشاور رئیس جمهور، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و... بود. وی هم اکنون نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اما در این مقطع، جالب و قابل توجه است که بدانید این استاد دانشگاه و دیپلمات باهوش، در زمان جنگ تحمیلی بارها در جبهه به عنوان نیروی بسیجی حضور یافته است.

شاید خود دکتر جلیلی چندان راضی به گفتن این جزئیات نباشد، اما می گوئیم تا در تاریخ بماند که سعید جلیلی در زمان جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت و در دی ماه سال ۱۳۶۵دیده بان لشگر نصر خراسان بود، که در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پا مجروح شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه، پای راست خود را از دست داد.

اکنون پای راست دکتر سعید جلیلی، مصنوعی است و به عبارت دقیق تر او یک پا ندارد، اما گام های علمی و استوارش در سیاست، قطعاً بیش از پیش زبانزد خواهد شد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد