یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

باد

بادها در چرخش هستند

« و در چرخش بادها برای افراد اندیشمند استدلال وجود دارد».

بادها در اطراف زمین همانطور که آیه مطرح کرده در واقع در یک سیستم جهانی در چرخش  میباشند. آنها هوای گرم را از مناطق استوائی به نواحی قطبی و هوای سرد را از نواحی قطبی به مناطق استوائی منتقـل می کنند، که به این ترتیب به دمای هوا توازن و تعادل می بخشند. در قـطبها هـوای سرد پائین می آید و بطرف نواحی استوائی حرکت می کند. در مـناطق اسـتـوائی هـوای گرم بالا می رود و در سطوح بالاتر جوی ضمن چرخش در یک منطقه رفته رفته هـوای گرم را رو به قـطبها می برند.

چرخش بادها چه استدلالی را در بر دارد؟ چیزی که ما امروزه می دانیم اینست که چرخش بادها و وزیدن آنها برخلاف همدیگر باعث می شود که ویرانی ببار نیاید. اگر بادها فقط در یک جهت می وزیدند همه چیز ویران میشد.

ادامه مطلب ...

انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ایران (1357 ش)


انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ایران (1357 ش)


انتشار خبر بازگشت حضرت امام خمینی به میهن اسلامی، شادی و شعف فراوانی در میان مردم ایران به وجود آورد. گفتگو درباره مراجعت امام و کیفیت استقبال از ایشان، در میان مردم و اجتماعات کوچک و بزرگ، شور و هیجان غیرقابل وصفی ایجاد کرد. از طرف دیگر، اعلام تصمیم قطعی امام برای بازگشت به ایران، عوامل رژیم شاه را دچار بحران و اضطراب شدیدی کرد. آنها با تلاش بی‏وقفه سعی داشتند راهی برای نجات خود بیابند و بسیاری ناچار به استعفا و فرار از ایران شدند. بعضی از نظامیان وابسته رژیم نیز با حمله به مردم بی‏دفاع، آخرین تلاش‏های خود را برای حفظ نظام طاغوت به کار بستند. اما این اقدامات نه تنها نتوانست خللی در اراده آهنین مردم ایران وارد کند، بلکه آنها را در ادامه راهشان تا حصول پیروزی نهایی، مصمم‏تر کرد.

تولد جِیمزوات دانشمند انگلیسی


تولد


جِیمز وات مخترع و مهندس انگلیسی در 19 ژانویه 1736م در شهر گری‏نوک در شمال انگلستان متولد شد. او به مطالعه و تحقیق درباره مسایل علمی بسیار علاقه‏مند بود. از این رو، روزها کار می‏کرد و شب‏ها به ساختن ابزار گوناگون می‏پرداخت. وی در 21 سالگی برای تعمیر دوربین‏های نجومی و دیگر ابزار به استخدام یک دبیرستان درآمد، ولی علاقه زیادی به ساختن ماشین بخار داشت. فکر ساختن این ماشین در آن زمان تازگی نداشت زیرا پیش از وی، دانشمندان دیگری نیز ماشین‏هایى ساخته بودند که آب را از معادن زغال سنگ، مانند تلمبه بیرون می‏کشیدند. در این زمان، دانشکده علوم، ماشین نمونه بخار را که از کار افتاده بود به وات سپرد تا تعمیر کند و به کار اندازد. در حین تعمیر این ماشین بود که وات توانست به قدرت عظیم بخار پی ببرد. جِیمز وات با تلاش فراوان اشکالات ماشین اولیه بخار را برطرف کرد و دستگاه جدیدی اختراع نمود که ماشین بخار را شکل داد. پس از آن، وات بار دیگر اصلاحات متعددی در ماشین خود نمود. از این رو او در جهان به عنوان مخترع ماشین بخار شناخته شد. وی با تکمیل دیگ بخار خدمت عظیمی به فیزیک و مکانیک نمود و با اختراع کندانسور بخار که به وسیله آن صرفه‏جویى بسیار در مصرف سوخت به عمل می‏آید، کمک شایانی به استفاده بیشتر از نیروی بخار کرد. به این ترتیب، انقلابی عظیم در صنعت به ویژه حمل و نقل زمینی و دریایی پدید آورد که نیروی حرکت لوکوموتیوها و کشتی‏های بخار، حاصل همین اکتشافِ وات بوده‏اند. جِیمز وات سرانجام در 19 اوت 1819م در 83 سالگی درگذشت.

برگرفته ار پایگاه راسخون

آموزش نمازهای روزانه 17 رکعت

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش نمازهای روزانه

(نماز صبح)

که وقت آن از اذان صبح است تا طلوع آفتاب ولی بهتر است که بعد از اذان صبح ادا شود و تا وقت طلوع آفتاب به خواندن قرآن مشغول باشیم. در دو رکعت ادا میشود بدین ترتیب:

رکعت اول


ادامه مطلب ...

رویای استجابت

بسمه تعالی

شب عید غدیر بود و در تنهایی خودم نشسته بودم و مانند همیشه با خدای خود صحبت میکردم ... چندین سال بود که پدرم بیماری های سختی را پشت سر گذاشته بود و دیگر بدنی نحیف داشت و اخیرا حدود چند ماه بود که تمامی بیماری های او قلب کلیه و ... همگی بهبود پیدا کرده بود و در سلامتی و پیری بسر میبرد. حدود یک هفته بود که دیگر توانایی راه رفتن نیز نداشت ... در خلوت خود به خدا گفتم فقط تو میدانی که هر کسی را کی و چگونه پیش خود میبری ، خدایا از تو میخواهم اگر پدرم رفتنی است ، او را ببخشی و بیامرزی و مرگی راحت و بدون درد برایش بخواهی ، خدایا در این روز این خواسته من است از تو ...
شب در خواب دیدم که ... خدمت آیت الله خامنه ای رسیده ام ، ایشان در جایگاه امام جماعت نشسته بودند و در مدت بین دو نماز مشغول پاسخ گویی به سوالات نماز گذاران بودن و در حین صحبت نگاهی به بنده انداختند ، شخصی از طرف ایشان آمد و در یک سینی یک دست کامل لباس روحانیت اعم از قبا و عبا و عمامه و کفش به همراه یک چفیه برایم آوردند و من هم تشکر کرده و سینی را گرفتم و راهی شدم ... و از خواب بیدار شدم.
خواب خود را برای همسرم تعریف کردم و ایشان گفتند: " از دست سید عیدی گرفته ای "
فردای عید غدیر پدرم به رحمت خدا رفت و حالا در خلوت خودم هستم و آرامم. انشاءالله عیدی ای را که در رویا از دست سید گرفتم استجابت دعایم برای پدرم باشد. " انشاءالله "

شعری بر دیوار اطاق مرحوم پدرم (روحش شاد)

بیا تا قدرهمدیگر بدانیم
که تا ناگه ز یک دیگر نمانیم
چو مومن آینه مومن یقین شد
چرا با آینه ما روگرانیم
کریمان جان فدای دوست کردند
سگی بگذار ما هم مردمانیم
فسون قل اعوذ و قل هو الله
چرا در عشق همدیگر نخوانیم
غرض‌ها تیره دارد دوستی را
غرض‌ها را چرا از دل نرانیم
گهی خوشدل شوی از من که میرم
چرا مرده پرست و خصم جانیم
چو بعد از مرگ خواهی آشتی کرد
همه عمر از غمت در امتحانیم
کنون پندار مردم آشتی کن
که در تسلیم ما چون مردگانیم
چو بر گورم بخواهی بوسه دادن
رخم را بوسه ده کاکنون همانیم
خمش کن مرده وار ای دل ازیرا
به هستی متهم ما زین زبانیم

شرح نماز غفیله

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:

میان مغرب و عشاء دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول بعد از حمد این آیه را بگوید:


«و ذا النّون اذ ذهبَ مغاضباً فظنّ ان لن نقدر علیه فنادی فی الظّلمات ان لا اله الا انت سبحانک انّی کنت من الظّالمین فاستجبنا له و نجّیناه من الغمّ و کذلک ننجی المؤمنین». (سوره مبارکه الانبیاء-آیه87)
و ذو النون (صاحب ماهی، منظور یونس پیغمبر فرزند من است) چون خشمگین رفت پنداشت هرگز بر او تنگ نخواهیم گرفت. پس در ظلمات ندا کرد: جز تو خدایی نیست، تو منزهی، همانا من از ستمکارانم. پس او را اجابت کردیم و از غم رهایش دادیم و مؤمنین را این چنین رها می گردانیم.


و در رکعت دوم بعد از حمد، آیات زیر را:


«و عنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الا هو و یعلم ما فی البرّ و البحر و ما تسقط من ورقه الا یعلمها و لا حبّه فی ظلمات الارض و لا رطبٍ و لا یابسٍ الّا فی کتاب مبین». (سوره مبارکه انعام-آیه59)
و کلیدهای غیب نزد اوست و جز او کسی آن را نمی داند و آن چه در خشکی و دریاست می داند و برگی بر زمین نمی افتد و هیچ دانه ای در تاریکیهای زمین نیست، مگر که از آن آگاه است. و تر و خشکی نیست مگر که در کتاب روشن ثبت افتاده است.


بعد دستها را به قنوت برداشته و این دعا را می خوانی:


«اللّهمّ انّی اسئلک بمفاتح الغیب الّتی لا یعلمها الّا انت ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و ان تفعل بی کذا و کذا».

بارالها، تو را به اسرار غیب، که جز تو کسی آن را نمی داند، سوگند می دهم که بر محمد و دودمان او درود فرستی و درباره من چنین و چنان کنی.و به جای این کلمات حاجات خود را به هر زبانی که بتواند از خدا بخواهد،

و پس از آن بگوید:
«اللّهم انت ولیّ نعمتی و القادر علی طلبتی تعلم حاجتی فاسئلک بحقّ محمد و آله علیه و علیهم السّلام لمّا قضیتها لی».
بارالها، تو ولی نعمت منی و به برآوردن نیاز من توانایی و حاجت مرا می دانی. سوگند به حق محمد و آل او، که بر او و بر آنان درود باد که حاجت مرا برآوری.

فلسفه نماز غفیله

درباره نماز غفیله آمده است: هر کس بین نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را بخواند، خداوند آنچه سؤال کند به او عطا می‏نماید.(1)
همچنین آمده است. در ساعت غفلت اگر دو رکعت نماز، هر چند خفیف و مختصر خوانده شود خداوند آن شخص را اهل دار کرامت (بهشت) قرار میدهد.(2)
گفتنى است که کلمه غفیله از ماده غفلت است و علت این که این نماز را غفیله مى گویند، به خاطر این است که ساعت غفلت (بین مغرب و عشا) خوانده می‏شود زیرا معمولًا در این ساعت شیطان سعى می‏کند افراد را از یاد خدا و فضیلت وصف ناپذیر نافله غافل نماید.
پی‏نوشت‏
 (1)) وسائل الشیعه، ج 8، ص 121)
 (2)) همان، ص 021

شرح زیارت آل یاسین

...بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ...

سَلامٌ عَلَی آلِ یس

سلام بر آل یاسین

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ

سلام بر تو، ای دعوت کننده‌ی به سوی خدا، و دانای بزرگ آیات او
ادامه مطلب ...

شعر برادرم در سوگ پدر

گفتم که بیایم به دگر روز

و نشینم به برت

تا تو بگویی سخن و

مست شود این دل حیران

اما تو برفتی به خزان و

شده روزت به از آن روز

که بودی  به جهان و

چشم من مانده به راهت

ای کاش که باز آیی و

من رقص کنان

بر سر کویت شوم و

بوسه زنم بر سر و رویت